Project Writing on India-Pakistan Relations 1947-2025 for HS 2nd Year
Project Writing on India-Pakistan Relations 1947-2025 for HS 2nd Year: The main idea behind project work is to make sure that the learner does their own research and comes up with practical solutions to the concept they are trying to learn or the problem that they are trying to solve. Here you can avail Project Writing on India-Pakistan Relations 1947-2025 for HS 2nd Year.
India-Pakistan Relations 1947-2025 Class 12 Political Science | Political Science Project Writing HS 2nd Year HS 2026
ভাৰত-পাকিস্তানৰ সম্পৰ্ক (১৯৪৭–২০২৫)
সুচীপত্ৰঃ
১। ঘোষণা পত্র
২। প্রমানীকৰণ
৩। কৃতজ্ঞতা
৪। আৰম্ভণি
৫। সংঘাতৰ উৎপত্তি
৬। প্ৰথম ভাৰত-পাক যুদ্ধ
৭। দ্বিতীয় ভাৰত-পাক যুদ্ধ
৮। তৃতীয় ভাৰত-পাক যুদ্ধ আৰু বাংলাদেশ
৯। চিমলা চুক্তি
১০। কাৰ্গিল যুদ্ধ
১১। পাৰমাণৱিক কাৰক আৰু একবিংশ শতিকাৰ সংকট
১২। কূটনীতি আৰু সাংস্কৃতিক বিনিময়ৰ ওপৰত প্ৰভাৱ
১৩। ভাৰত-পাকিস্তান সম্পৰ্কৰ বিষয়বস্তু আৰু আৰ্হি
১৪। সহায়ক
ভাৰত পাকিস্তান সম্পর্ক ১৯৪৭-২০২৫ HS 2nd Year Political Science Project Writing HS 2026
আৰম্ভনি/পাতনিঃ ভাৰত আৰু পাকিস্তানে ভাৰত উপমহাদেশত ব্ৰিটিছ ঔপনিৱেশিক শাসনৰ অন্ত পৰাৰ পিছত ১৯৪৭ চনৰ ১৫ আগষ্টত স্বাধীন ৰাষ্ট্ৰ হিচাপে আত্মপ্ৰকাশ কৰে। ব্ৰিটিছ ভাৰতৰ বিভাজনৰ ফলত ধৰ্মীয় জনগাঁথনিৰ ওপৰত ভিত্তি কৰি দুটা সাৰ্বভৌম ৰাষ্ট্ৰৰ সৃষ্টি হয় । ধৰ্মনিৰপেক্ষ কিন্তু হিন্দু সংখ্যাগৰিষ্ঠ ভাৰত, আৰু মুছলমান সংখ্যাগৰিষ্ঠ পাকিস্তান (তেতিয়া পূব পাকিস্তান, বৰ্তমান বাংলাদেশকে ধৰি)।
আৰম্ভণিৰে পৰাই ভাৰত আৰু পাকিস্তানৰ মাজৰ সম্পৰ্ক জটিল, সংঘাত আৰু সহযোগিতা, যুদ্ধ আৰু কূটনীতি, আৰু প্ৰতিদ্বন্দ্বিতা আৰু আংশিক সংযোগৰ দ্বাৰা সংজ্ঞায়িত । ঐতিহাসিক অভিযোগ, ভূখণ্ডৰ বিবাদ—বিশেষকৈ কাশ্মীৰক লৈ—আৰু কৌশলগত প্ৰতিযোগিতাৰ সংমিশ্ৰণে ২০২৫ চনলৈকে দ্বিপাক্ষিক সম্পৰ্কক গঢ় দিছে , যেতিয়া সম্পৰ্কবোৰ ভৰপূৰ আৰু অস্থিৰ হৈয়েই আছে।
এই প্ৰকল্পটোৱে ১৯৪৭ চনৰ পৰা ২০২৫ চনলৈকে ভাৰত-পাকিস্তানৰ সম্পৰ্কৰ সন্ধান কৰে, মূল ঐতিহাসিক পৰিঘটনা, সংঘাতৰ কাৰণ, শান্তিৰ প্ৰচেষ্টা, আৰু কূটনীতি, নিৰাপত্তা, আৰু আঞ্চলিক ভূ-ৰাজনীতিৰ শেহতীয়া উন্নয়নৰ ওপৰত আলোকপাত কৰে।
সংঘাতৰ উৎপত্তিঃ বিভাজন আৰু প্ৰথম যুদ্ধ (১৯৪৭–১৯৪৯)
বিভাজন আৰু কাশ্মীৰ বিবাদঃ ব্ৰিটিছ ভাৰতৰ বিভাজনৰ ফলত গণ সাম্প্ৰদায়িক হিংসা আৰু ইতিহাসৰ সৰ্ববৃহৎ মানৱ প্ৰব্ৰজনৰ সূচনা হয়। দাঙ্গা আৰু হত্যাৰ মাজতে লাখ লাখ লোকে সীমান্ত অতিক্ৰম কৰিলে। ৰাজকীয় ৰাজ্য জম্মু-কাশ্মীৰ ভাৰত আৰু পাকিস্তানৰ মাজত মূল বিবাদ হৈ পৰিল। ১৯৪৭ চনৰ অক্টোবৰ মাহত পাকিস্তানৰ সমৰ্থিত জনজাতীয় যোদ্ধাৰ আক্ৰমণৰ পিছত মহাৰাজা হৰি সিঙে ভাৰতৰ সামৰিক প্ৰৱেশৰ প্ৰেৰণা যোগায়।
প্ৰথম ভাৰত-পাক যুদ্ধঃ (১৯৪৭–১৯৪৯)
১৯৪৭ চনৰ শেষৰ ফালে প্ৰথম ভাৰত-পাকিস্তান যুদ্ধ ( প্ৰথম কাশ্মীৰ যুদ্ধ বুলিও জনা যায়) আৰম্ভ হৈছিল আৰু ১৯৪৯ চনৰ জানুৱাৰী মাহত যুদ্ধবিৰতিলৈকে চলিছিল । এই সংঘাতৰ ফলত কাশ্মীৰ বিভক্ত হৈ পৰে, ভাৰতে অঞ্চলটোৰ প্ৰায় দুই তৃতীয়াংশ আৰু বাকী তৃতীয়াংশ (আজাদ কাশ্মীৰ আৰু গিলগিট-বাল্টিস্তান) নিয়ন্ত্ৰণ কৰে পাকিস্তানে। তেতিয়া স্থাপিত যুদ্ধবিৰতি ৰেখা নিয়ন্ত্ৰণ ৰেখা (LoC) লৈ পৰিণত হয় , যি আজিও বিদ্যমান, প্ৰচণ্ড সামৰিককৰণ আৰু সঘনাই উত্তেজনাপূৰ্ণ।
দ্বিতীয় ভাৰত-পাক যুদ্ধঃ (১৯৬৫)
১৯৬৫ চনত পাকিস্তানে ভাৰত নিয়ন্ত্ৰিত কাশ্মীৰত বিদ্ৰোহক উচটনি দিয়াৰ লক্ষ্যৰে গোপন অভিযান (অপাৰেচন জিব্ৰাল্টাৰ) আৰম্ভ কৰাৰ পিছত পুনৰ সংঘাত বৃদ্ধি পায়। ৰাষ্ট্ৰসংঘৰ নিৰ্দেশিত যুদ্ধবিৰতি আৰু শেষত ১৯৬৬ চনৰ জানুৱাৰী মাহত তাছকেন্দ চুক্তিৰ ফলত পূৰ্ণাংগ যুদ্ধৰ অন্ত পৰে , যুদ্ধৰ পূৰ্বৰ স্থিতিসমূহ পুনৰুদ্ধাৰ কৰা হয় যদিও মূল বিবাদ সমাধান কৰাত ব্যৰ্থ হয়।
তৃতীয় ভাৰত-পাক যুদ্ধ আৰু বাংলাদেশঃ ১৯৭১ চনৰ যুদ্ধৰ সূচনা হৈছিল পূব পাকিস্তানৰ ৰাজনৈতিক আৰু মানৱীয় সংকটৰ ফলত। বঙালী স্বাধীনতা আন্দোলনক সমৰ্থন কৰিবলৈ ভাৰতে হস্তক্ষেপ কৰে, আৰু সংঘাতৰ ফলত বাংলাদেশৰ সৃষ্টি হয় ৷ এই যুদ্ধই ভাৰতৰ নিৰ্ণায়ক বিজয়ৰ সূচনা কৰে, প্ৰায় ৯৩,০০০ পাকিস্তানী সৈন্যই আত্মসমৰ্পণ কৰে। ই দক্ষিণ এছিয়াৰ ভূ-ৰাজনীতিক নাটকীয়ভাৱে পৰিৱৰ্তন কৰি ভাৰতৰ প্ৰতি পাকিস্তানৰ নিৰাপত্তাহীনতাৰ ভাৱ আৰু গভীৰ কৰি তুলিছিল।দ্য টাইমছ অৱ ইণ্ডিয়া
চিমলা চুক্তিঃ ইয়াৰ পিছত ভাৰত আৰু পাকিস্তানে ছিমলা চুক্তিত (১৯৭২) স্বাক্ষৰ কৰে , যিয়ে কাশ্মীৰৰ যুদ্ধবিৰতি ৰেখাক এল অ’ চিলৈ ৰূপান্তৰিত কৰে আৰু দুয়োখন দেশক দ্বিপাক্ষিক আলোচনাৰ প্ৰতিশ্ৰুতি দিয়ে। ইয়াৰ পিছতো মূল কাশ্মীৰ বিবাদৰ সমাধান নহ’ল, আৰু মাজে মাজে উত্তেজনা অব্যাহত থাকিল।
কাৰ্গিল যুদ্ধঃ ১৯৯৯ চনত পাকিস্তানী বাহিনী আৰু উগ্ৰপন্থীয়ে সমগ্ৰ এল অ’ চিৰ ভাৰতীয় ঘাটিত অনুপ্ৰৱেশ কৰাৰ পিছত উচ্চ হিমালয়ত হোৱা সশস্ত্ৰ সংঘাতৰ সৃষ্টি হৈছিল।ভাৰতে সামৰিক শক্তিৰে ইয়াৰ প্ৰতিক্ৰিয়া প্ৰকাশ কৰিছিল আৰু আন্তঃৰাষ্ট্ৰীয় হেঁচা (বিশেষকৈ আমেৰিকাৰ পৰা) সংকট নিৰাময় কৰাত সহায় কৰিছিল। যদিও নিয়ন্ত্ৰণ কৰা হৈছিল, কাৰ্গিলে পাৰস্পৰিক অনাস্থাক আৰু অধিক শক্তিশালী কৰি তুলিছিল।
পাৰমাণৱিক কাৰক আৰু একবিংশ শতিকাৰ সংকট (১৯৯৮–২০১৫)
উপমহাদেশৰ পাৰমাণৱিককৰণঃ ভাৰত আৰু পাকিস্তান দুয়োখন দেশে ১৯৯৮ চনত পাৰমাণৱিক পৰীক্ষা চলাইছিল , নিজকে পাৰমাণৱিক সশস্ত্ৰ ৰাষ্ট্ৰ বুলি ঘোষণা কৰিছিল। ইয়াৰ ফলত দক্ষিণ এছিয়াৰ কৌশলগত কেলকুলাছৰ গভীৰ পৰিৱৰ্তন ঘটিল। পূৰ্ণাংগ যুদ্ধৰ আশংকা অধিক অস্থিৰ হৈ পৰিছিল, যাৰ ফলত পাৰস্পৰিকভাৱে নিশ্চিত ধ্বংস আৰু পাৰমাণৱিক প্ৰতিৰোধৰ মতবাদৰ সৃষ্টি হৈছিল ।
শান্তি আৰু আত্মবিশ্বাস গঢ়ি তোলাৰ প্ৰচেষ্টাঃ ২০০০ চনৰ আৰম্ভণিতে দুয়োখন দেশেই বাছ সেৱা, বাণিজ্যিক সংযোগ, আৰু উত্তেজনা হ্ৰাস কৰাৰ লক্ষ্যৰে উচ্চ পৰ্যায়ৰ আলোচনাকে ধৰি আস্থা গঢ়ি তোলাৰ ধাৰাবাহিক ব্যৱস্থা (CBM) আৰম্ভ কৰে।
মুম্বাই আক্ৰমণ আৰু নবীকৃত উত্তেজনাঃ ২০০৮ চনত পাকিস্তান ভিত্তিক উগ্ৰপন্থীয়ে মুম্বাইত সংঘটিত কৰা আক্ৰমণে শান্তিৰ প্ৰচেষ্টাক তীব্ৰভাৱে ৰেলপথৰ পৰা নমাই আনিছিল। ভাৰতে পাকিস্তানৰ চোৰাংচোৱা সেৱাৰ লগত জড়িত বুলি অভিযোগ উত্থাপন কৰিছিল, যিটো ইছলামবাদে অস্বীকাৰ কৰিছিল। সম্পৰ্ক পুনৰ তললৈ নামি গ’ল, কূটনৈতিক সংযোগ দীৰ্ঘ সময়ৰ বাবে স্থগিত ৰখা হ’ল।
“চাৰ্জিকেল ষ্ট্ৰাইক” আৰু এস্কেলেচনঃ ২০১৬ চনত ভাৰতে পাকিস্তান নিয়ন্ত্ৰিত অঞ্চলত উগ্ৰপন্থী ঘাটিৰ বিৰুদ্ধে সীমা অতিক্ৰম কৰি “ অস্ত্ৰোপচাৰ ষ্ট্ৰাইক ” ঘোষণা কৰিছিল, যাৰ ফলত আন এক বৃহৎ উত্থান ঘটিছিল। একেদৰে ২০১৯ চনৰ বালাকোট বিমান আক্ৰমণে সংযম প্ৰয়োগ কৰাৰ পূৰ্বে দুয়োখন পাৰমাণৱিক অস্ত্ৰধাৰী ৰাষ্ট্ৰক বহল সংঘাতৰ সীমালৈ লৈ যায়।
সংঘাত, সন্ত্ৰাসবাদ, আৰু স্থবিৰ আলোচনা (২০১৬–২০২৪)
সীমা অতিক্ৰম কৰি চলি থকা হিংসাঃ এই সমগ্ৰ সময়ছোৱাত কাশ্মীৰ আৰু এল অ’ চিৰ কাষত উগ্ৰপন্থী কাৰ্যকলাপে সঘনাই গুলীচালনাৰ সূচনা কৰিছিল। দুয়োপক্ষই প্ৰায়ে ইজনে সিজনক যুদ্ধবিৰতি উলংঘা কৰা আৰু প্ৰক্সি বাহিনীক সমৰ্থন কৰাৰ অভিযোগ উত্থাপন কৰিছিল।
কূটনৈতিক সংযোগ আৰু ব্যৰ্থ আলোচনাঃ আলোচনাক পুনৰ সজীৱ কৰাৰ প্ৰচেষ্টা—তৃতীয় পক্ষৰ মধ্যস্থতাকে ধৰি—সীমিত সফলতা লাভ কৰিছিল। দুয়োটা জাতিয়ে মাজে মাজে শান্তিৰ প্ৰতি আগ্ৰহ প্ৰকাশ কৰিলেও গভীৰ অনাস্থা আৰু ঘৰুৱা ৰাজনৈতিক হেঁচাই স্থায়ী অগ্ৰগতিত বাধাৰ সৃষ্টি কৰিছিল।
২০২৫ চনৰ ভাৰত-পাকিস্তানৰ সংকট আৰু সংঘাত
পহলগাম আক্ৰমণ আৰু কূটনৈতিক পতনঃ ২০২৫ চনৰ এটা গুৰুত্বপূৰ্ণ পৰিঘটনা আছিল ২০২৫ চনৰ ২২ এপ্ৰিলত ভাৰত প্ৰশাসিত জম্মু-কাশ্মীৰত পহলগাম আক্ৰমণ , য’ত বন্দুকধাৰীয়ে ২৬ জন সাধাৰণ নাগৰিকক হত্যা কৰিছিল। ভাৰতে পাকিস্তান ভিত্তিক উগ্ৰপন্থী সংগঠন যেনে লস্কৰ-ই-তৈবা (LeT) আৰু The Resistance Front (TRF) ৰ বাবে দোষাৰোপ কৰে , যিটো ভাৰতে দাবী কৰে যে পাকিস্তানে সমৰ্থন কৰে—এই অভিযোগ ইছলামবাদে অস্বীকাৰ কৰে।
ইয়াৰ প্ৰতিক্ৰিয়া স্বৰূপে ভাৰতে নাটকীয় কূটনৈতিক পদক্ষেপ গ্ৰহণ কৰিলে: ঐতিহাসিক সিন্ধু জল সন্ধি (IWT) —সিন্ধু অৱবাহিকাৰ নদীসমূহ নিয়ন্ত্ৰণ কৰা জল ভাগ-বতৰা চুক্তি— স্থগিত ৰাখি কূটনৈতিক সম্পৰ্কৰ স্তৰ হ্ৰাস কৰিলে। ১৯৬০ চনত বিশ্ব বেংকৰ দালালিত অনুষ্ঠিত হোৱা সিন্ধু জল সন্ধি এই নিলম্বনৰ পূৰ্বে দশক দশক ধৰি যুদ্ধ আৰু সংকটৰ পৰা ৰক্ষা পৰিছিল।
অপাৰেচন সিণ্ডুৰ আৰু সশস্ত্ৰ সংযোগঃ ভাৰতে ২০২৫ চনৰ ৭ মে'ত অপাৰেচন চিণ্ডুৰ আৰম্ভ কৰাৰ লগে লগে উত্তেজনা আৰু অধিক বৃদ্ধি পায়, য'ত ভাৰতীয় বিষয়াসকলে পাকিস্তানৰ ভিতৰত আৰু পাকিস্তান প্ৰশাসনিক কাশ্মীৰত সন্ত্ৰাসবাদী আন্তঃগাঁথনি বুলি অভিহিত কৰা ক্ষেপণাস্ত্ৰ আৰু আকাশী আক্ৰমণৰ সৈতে জড়িত। পাকিস্তানে নিয়ন্ত্ৰণ ৰেখাৰ সিপাৰে আৰ্টিলাৰী শ্বেলিং আৰু ড্ৰোন অভিযানেৰে প্ৰতিশোধ লয়। এই সংঘৰ্ষই দুটা পাৰমাণৱিক অস্ত্ৰধাৰী প্ৰতিবেশী দেশৰ মাজত দশক দশক ধৰি হোৱা অন্যতম উল্লেখযোগ্য তীব্ৰতা বৃদ্ধিৰ চিন স্বৰূপ।
দুয়োপক্ষই বিমান সংযোগতো লিপ্ত হৈছিল আৰু ড্ৰ’নৰ দৰে নতুন প্ৰযুক্তি ব্যৱহাৰ কৰিছিল, যিয়ে সংঘাতৰ গতিশীলতাৰ আধুনিকীকৰণ আৰু স্থল, বায়ু, আৰু চাইবাৰ ডমেইনৰ সৈতে জড়িত বহুস্তৰীয় সংঘৰ্ষৰ প্ৰতিফলন ঘটাইছিল।
যুদ্ধবিৰতি আৰু চলি থকা উত্তেজনাঃ এই সংঘাত মাত্ৰ কেইদিনমানৰ পিছতহে চলিছিল আৰু দুয়োপক্ষৰ সামৰিক অভিযানৰ সঞ্চালক প্ৰধান (ডিজিএমঅ’)য়ে যুদ্ধবিৰতি পুনৰ দৃঢ় কৰি ২০২৫ চনৰ ১০–১২ মে’ৰ ভিতৰত শত্ৰুতা বন্ধ কৰি দিছিল।কিন্তু যুদ্ধবিৰতিৰ ফলত সম্পৰ্কৰ যথেষ্ট উন্নতি হোৱা নাছিল আৰু বহল কূটনৈতিক নিষেধাজ্ঞা অব্যাহত আছে।
কূটনীতি আৰু সাংস্কৃতিক বিনিময়ৰ ওপৰত প্ৰভাৱ
এই সংকটৰ ফলত চৰকাৰী যোগাযোগৰ স্তৰ হ্ৰাস , সীমান্ত বন্ধ, আৰু মানুহৰ মাজত পাৰস্পৰিক ক্ৰিয়া-কলাপ আৰু দ্বিপাক্ষিক ক্ৰীড়া সম্পৰ্কত বাধা আৰোপ কৰা হয় । উদাহৰণস্বৰূপে, ভাৰতৰ ক্ৰীড়া মন্ত্ৰালয়ে উল্লেখ কৰিছে যে দ্বিপাক্ষিক ক্ৰীড়া সম্পৰ্ক পুনৰ ঘূৰি নাহে , যদিও বহুপক্ষীয় ইভেণ্টত অংশগ্ৰহণ অব্যাহত আছে।
২০২৫ চনৰ শেষৰ ফালে স্থগিত সিন্ধু জল সন্ধিৰ অধীনত পানীৰ প্ৰবাহক লৈ হোৱা বিবাদৰ দৰে অতিৰিক্ত ঘৰ্ষণৰ বিন্দুই সম্পৰ্ক আৰু অধিক টান কৰি তুলিছে, পাকিস্তানে ভাৰতক অভিযোগ কৰিছে যে ভাৰতে বান্ধৰ পানী পৰ্যাপ্ত পূৰ্ব জাননী অবিহনে মুকলি কৰি “পানী অস্ত্ৰৰে সজ্জিত” কৰিছে
ভাৰত-পাকিস্তান সম্পৰ্কৰ বিষয়বস্তু আৰু আৰ্হি
কাশ্মীৰঃ কেন্দ্ৰীয় বিবাদঃ কাশ্মীৰক লৈ হোৱা ভূখণ্ডৰ বিবাদেই সংঘাতৰ আটাইতকৈ চিৰস্থায়ী উৎস হৈ পৰিছে। একাধিক যুদ্ধ, সংঘৰ্ষ আৰু বিদ্ৰোহ এই অঞ্চলটোক কেন্দ্ৰ কৰিয়েই হৈছে, দুয়োপক্ষৰ গভীৰ আৱেগ। কাশ্মীৰ প্ৰচণ্ড সামৰিককৰণ আৰু ৰাজনৈতিকভাৱে সংবেদনশীল হৈয়ে আছে।
সন্ত্ৰাসবাদ আৰু অৰাষ্ট্ৰীয় ভূমিকাঃ উগ্ৰপন্থী সংগঠনসমূহে দ্বিপাক্ষিক সম্পৰ্কক বিষাক্ত কৰি তোলাত মুখ্য ভূমিকা গ্ৰহণ কৰিছে। সীমা অতিক্ৰম কৰি সন্ত্ৰাসবাদৰ অভিযোগে বাৰে বাৰে কূটনৈতিক সংযোগক ৰেলপথৰ পৰা নমাই আনিছে আৰু সামৰিক সঁহাৰিৰ সূচনা কৰিছে।
পাৰমাণৱিক প্ৰতিৰোধ আৰু সংযমঃ সঘনাই তীব্ৰতৰ হোৱাৰ পিছতো ১৯৭১ চনৰ পৰা পাৰমাণৱিক অস্ত্ৰধাৰী ভাৰত আৰু পাকিস্তানৰ মাজত প্ৰত্যক্ষ সৰ্বাত্মক যুদ্ধ এৰাই চলিছে । পাৰমাণৱিক প্ৰতিৰোধে নেতা আৰু আন্তঃৰাষ্ট্ৰীয় অভিনেতাসকলক সংকটৰ মুহূৰ্তত ডি-এস্কেলেচনৰ বাবে ঠেলি দিবলৈ হেঁচা প্ৰয়োগ কৰিছে।
তৃতীয় পক্ষৰ ভূমিকাঃ আমেৰিকা যুক্তৰাষ্ট্ৰ , চীন, আৰু আঞ্চলিক সংস্থাসমূহে কেতিয়াবা গতিশীলতাক প্ৰভাৱিত কৰিছে। বাহ্যিক শক্তিসমূহে প্ৰায়ে বহল সংঘাত ৰোধ কৰিব বিচাৰে, কিন্তু তেওঁলোকৰ জড়িততাই কূটনৈতিক হিচাপ-নিকাচকো জটিল কৰি তুলিব পাৰে।
উপসংহাৰঃ
১৯৪৭ চনৰ পৰা ২০২৫ চনলৈকে ভাৰত-পাকিস্তানৰ সম্পৰ্কই আধুনিক আন্তঃৰাষ্ট্ৰীয় সম্পৰ্কৰ অন্যতম জটিল দ্বিপাক্ষিক গতিশীলতাক চিত্ৰিত কৰিছে। যুদ্ধ, প্ৰতিযোগিতা, জাতীয়তাবাদ, ভূখণ্ডৰ বিবাদ, আৰু বিচ্ছিন্ন শান্তিৰ প্ৰচেষ্টাই এই সম্পৰ্ক গঢ়ি তুলিছে । যদিও আলোচনা আৰু সহযোগিতাৰ সময়ছোৱা হৈছে, তথাপিও অন্তৰ্নিহিত অনাস্থা—বিশেষকৈ কাশ্মীৰ আৰু নিৰাপত্তাৰ চিন্তাক লৈ—গভীৰভাৱে শিপাই আছে।
২০২৫ চনৰ সংকটে প্ৰৰোচনা ঘটিলে শান্তি কিমান ভংগুৰ হ’ব পাৰে তাৰ ওপৰত আলোকপাত কৰে আৰু পাৰমাণৱিক অস্ত্ৰধাৰী প্ৰতিদ্বন্দ্বিতাৰ অন্তৰ্নিহিত বিপদসমূহৰ ওপৰত আলোকপাত কৰে। দক্ষিণ এছিয়াৰ দীৰ্ঘম্যাদী স্থিতিশীলতাৰ বাবে কূটনৈতিক সমাধান, আত্মবিশ্বাস গঢ়ি তোলাৰ ব্যৱস্থা, আৰু স্থায়ী আলোচনা অতি প্ৰয়োজনীয় হৈয়ে আছে। ভাৰত-পাকিস্তানৰ সম্পৰ্কৰ ভৱিষ্যতৰ ট্ৰেজেক্টৰী সম্ভৱতঃ দুয়োটা ৰাষ্ট্ৰই ঐতিহাসিক অভিযোগ, উদীয়মান আঞ্চলিক গতিশীলতা, আৰু আন্তঃৰাষ্ট্ৰীয় হেঁচা কেনেকৈ পৰিচালনা কৰে তাৰ ওপৰত নিৰ্ভৰ কৰিব।
সহায়কঃ মোৰ এই প্রকল্পটি প্ৰস্তুত কৰিবলৈ মই কেইবাপ্রকাৰৰ সহায় লবলগীয়া হ’ল যেনে —
১। ইন্টাৰনেট
২। পাঠ্যপুথি
৩। edunation19
HS 2nd Year Swadesh Adhyaya Common MCQ for HS 2026
- HS 2nd Year Swadesh Adhyayan Chapter 1 Common Question for HS 2026
- HS 2nd Year Swadesh Adhyayan Chapter 2 Common Question for HS 2026
- HS 2nd Year Swadesh Adhyayan Chapter 3 Common Question for HS 2026
- HS 2nd Year Swadesh Adhyayan Chapter 4 Common Question for HS 2026
- HS 2nd Year Swadesh Adhyayan Chapter 5 Common Question for HS 2026
- HS 2nd Year Swadesh Adhyayan Chapter 6 Common Question for HS 2026
- HS 2nd Year Swadesh Adhyayan Chapter 7 Common Question for HS 2026
- HS 2nd Year Swadesh Adhyayan Chapter 8 Common Question for HS 2026
HS 2nd Year Political Science Common MCQ for HS 2026
- Chapter 1 : The End of Bipolarity (দ্বি ৰাষ্ট্ৰবাদৰ অৱসান)
- Chapter 2 : Contemporary Centre of Power (ক্ষমতাৰ সমসাময়িক কেন্দ্রস্থলসমূহ)
- Chapter 3 : Contemporary South Asia (সমসাময়িক দক্ষিণ এছিয়া)
HS 2nd Year Education Common MCQ for HS 2026
- Chapter 1 : The development of secondary education in India (ভাৰতবৰ্ষ আৰু অসমৰ মাধ্যমিক শিক্ষা)
- Chapter 2 : Non-formal Education (অগতানুগতিক শিক্ষা)
- Chapter 3 : Current Trends In Education (শিক্ষাৰ সাম্প্ৰতিক ধাৰাসমূহ)
HS 2nd Year Economics Common MCQ for HS 2026
- Chapter 1 : National Income and Related Aggregates (জাতীয় আয় আৰু অন্যান্য ধাৰণা)
- Chapter 2 : Determination of Income and Employment (আয় আৰু নিয়োগ নির্ধাৰণ)
HS 2nd Year Logic and Philosophy Common MCQ for HS 2026
- Chapter 1 : Induction, its kinds (আগমন আৰু ইয়াৰ প্ৰকাৰ)
Also Read
- How to write a Report
- Report Writing on Road Accident
- Report Writing on Impact of Covid19
- Report Writing on Distinguished Person visit
- Report Writing on Covid19 Vaccination
- Report Writing on Lachit Diwas
Also Read:

No comments:
Post a Comment
Kindly donnot paste any SPAM link. Thank you very much for reading, Happy learning.