16 Sept 2025

Assignment Writing on contribution of Idealism towards modern day curriculum, aim of education, method of teaching and teacher

Assignment Writing on contribution of Idealism towards modern day curriculum, aim of education, method of teaching and teacher

Assignment Writing on contribution of Idealism towards modern day curriculum, aim of education, method of teaching and teacher


Assignment Writing on contribution of Idealism towards modern day curriculum, aim of education, method of teaching and teacher: The main idea behind project work is to make sure that the learner does their own research and comes up with practical solutions to the concept they are trying to learn or the problem that they are trying to solve. Here you can avail Project Writing/Assignment writing on contribution of Idealism towards modern day curriculum, aim of education, method of teaching and teacher.


Also Read: Project Writing on Role of Education for promotion and preservation of culture for Degree 1st Sem 

Project Writing on on contribution of Idealism towards modern day curriculum, aim of education, method of teaching and teacher | Degree 1st Semester Education Project Writing 

Q. Discuss the contribution of Idealism towards modern day curriculum, aim of education, method of teaching and teacher.


Index:

 1. Declaration letter

 2. Certification

 3. Gratitude

 4. Introduction 

 5. Chief Assertions Of Idealism

 6. Curriculum

 7. Aims Of Education

 8. Method of teaching and teacher

 9. Conclusion

 10. Assistance


সুচীপত্ৰঃ

১। ঘোষণা পত্র

২। প্রমানীকৰণ

৩।‌ কৃতজ্ঞতা

৪। আৰম্ভণি

৫।‌ আদৰ্শবাদৰ মুখ্য দাবীসমূহ

৬।‌ পাঠ্যক্ৰম

৭। শিক্ষাৰ লক্ষ্য

৮। পাঠদান আৰু শিক্ষকৰ পদ্ধতি

৯।‌ সামৰণি

১০। সহায়ক


Declaration letter


Certification

Gratitude



Introduction: Idealism plays a very important place in education. In idealism, teacher emphasize moral and spiritual education which helps children learn to value humanity, social sciences, art and literature. Idealism emphasizes human perfection in various forms i.e. physical, spiritual, intellectual, moral, esthetic and social. Here we are going to learn about contribution of Idealism towards modern day curriculum, aim of education, method of teaching and teacher.


The word "Idealism" has been derived from 'Ideal'. Plato conceived of ideas as the basis of his philosophy. Idealism is a philosophical position that adheres to the view that nothing exists except an idea in the mind of man. Idea or higher nature is the essence. They are of ultimate cosmic significance. Idealism idolizes 'mind and self'. An idealist shifts the emphasis from the natural or scientific facts of life to the spiritual aspects of human experiences.


পৰিচয়ঃ শিক্ষাৰ ক্ষেত্ৰত আদৰ্শবাদৰ অতি গুৰুত্বপূৰ্ণ স্থান আছে।  আদৰ্শবাদত শিক্ষকে নৈতিক আৰু আধ্যাত্মিক শিক্ষাৰ ওপৰত গুৰুত্ব আৰোপ কৰে যিয়ে শিশুসকলক মানৱতা, সমাজ বিজ্ঞান, শিল্প আৰু সাহিত্যক মূল্য দিবলৈ শিকাত সহায় কৰে। আদৰ্শবাদে মানৱ সিদ্ধতাক বিভিন্ন ৰূপত অৰ্থাৎ শাৰীৰিক, আধ্যাত্মিক, বৌদ্ধিক, নৈতিক, নান্দনিক আৰু সামাজিকভাৱে গুৰুত্ব দিয়ে।  ইয়াত আমি আধুনিক যুগৰ পাঠ্যক্ৰমৰ প্ৰতি আদৰ্শবাদৰ অৱদান, শিক্ষাৰ লক্ষ্য, পাঠদান পদ্ধতি আৰু শিক্ষকৰ বিষয়ে জানিবলৈ পাম । 


"আদৰ্শবাদ" শব্দটো 'আদৰ্শ'ৰ পৰাই উদ্ভৱ হৈছে। প্লেটোৱে তেওঁৰ দৰ্শনৰ ভিত্তি হিচাপে ধাৰণাক কল্পনা কৰিছিল।  আদৰ্শবাদ হৈছে মানুহৰ মনত এটা ধাৰণাৰ বাহিৰে একোৱেই নাই বুলি মতক আঁকোৱালি লোৱা দাৰ্শনিক স্থিতি। ধাৰণা বা উচ্চ প্ৰকৃতি হৈছে সত্তা।  ইহঁতৰ চূড়ান্ত মহাজাগতিক তাৎপৰ্য আছে।  আদৰ্শবাদে ‘মন আৰু আত্মা’ক মূৰ্তি হিচাপে গ্ৰহণ কৰে।  এজন আদৰ্শবাদীয়ে জীৱনৰ স্বাভাৱিক বা বৈজ্ঞানিক তথ্যৰ পৰা মানৱ অভিজ্ঞতাৰ আধ্যাত্মিক দিশলৈ গুৰুত্ব স্থানান্তৰিত কৰে।



Chief Assertions Of Idealism: 

Spirit and mind constitute reality: Idealism believes that the spiritual nature of man is the essence of his being. The mental or spiritual is more real and important than the material.


Man being spiritual is a supreme creation: According to idealism the supreme aim of life is exaltation of human personality. Man is a spiritual being and it distinguishes him from other animals. Reality is found in the mind of man and in the external world.


Universal mind: Idealism believes in the universal mind. The little mind is a part of it. The goal of human life is to realize the universal mind.


Faith in spiritual values: Values are absolute and unchanging. The prime aim of human life is to achieve spiritual values. These are truth, beauty and goodness. In the pursuit of these values, man rises higher and higher in the moral plan till he attains divinity.


Real knowledge is perceived in mind: God is the source of all knowledge, knowledge acquired through the activity, creativity and exercise of mind is important than the knowledge acquired through senses.


আদৰ্শবাদৰ মুখ্য দাবীসমূহঃ 

আত্মা আৰু মন বাস্তৱক গঠন কৰেঃ আদৰ্শবাদৰ মতে মানুহৰ আধ্যাত্মিক স্বভাৱটোৱেই হৈছে তেওঁৰ সত্তাৰ সাৰ।  বস্তুতকৈ মানসিক বা আধ্যাত্মিক অধিক বাস্তৱ আৰু গুৰুত্বপূৰ্ণ।


মানুহৰ আধ্যাত্মিক হোৱাটো এটা পৰম সৃষ্টিঃ আদৰ্শবাদৰ মতে জীৱনৰ পৰম লক্ষ্য হৈছে মানৱ ব্যক্তিত্বৰ উচ্চতা।  মানুহ আধ্যাত্মিক সত্তা আৰু ই তেওঁক আন প্ৰাণীৰ পৰা পৃথক কৰে।  মানুহৰ মনত আৰু বাহ্যিক জগতত বাস্তৱতা পোৱা যায়।


সাৰ্বজনীন মনঃ আদৰ্শবাদে সাৰ্বজনীন মনক বিশ্বাস কৰে।  সৰু মনটো তাৰ এটা অংশ।  মানৱ জীৱনৰ লক্ষ্য হৈছে সাৰ্বজনীন মনক উপলব্ধি কৰা।


আধ্যাত্মিক মূল্যবোধৰ ওপৰত বিশ্বাসঃ মূল্যবোধ নিৰপেক্ষ আৰু অপৰিৱৰ্তিত।  মানৱ জীৱনৰ প্ৰধান লক্ষ্য হৈছে আধ্যাত্মিক মূল্যবোধ লাভ কৰা।  এইবোৰ হ’ল সত্য, সৌন্দৰ্য্য আৰু মঙ্গল।  এই মূল্যবোধসমূহৰ পিছত লগাত মানুহে ঈশ্বৰত্ব লাভ নকৰালৈকে নৈতিক পৰিকল্পনাত উচ্চতৰ পৰা ওপৰলৈ উঠি যায়।


প্ৰকৃত জ্ঞান মনতে অনুভৱ কৰা হয়ঃ ঈশ্বৰ সকলো জ্ঞানৰ উৎস, ইন্দ্ৰিয়ৰ দ্বাৰা আহৰণ কৰা জ্ঞানতকৈ ক্ৰিয়া-কলাপ, সৃষ্টিশীলতা আৰু মনৰ ব্যায়ামৰ দ্বাৰা আহৰণ কৰা জ্ঞান গুৰুত্বপূৰ্ণ।



Curriculum:

While developing a curriculum, idealists give more importance to thoughts, feelings, ideals and values than to the child and his activities. They hold that curriculum should be concerned with the whole of humanity and experiences. Human activities may be classified as:


1. Intellectual.

2. Aesthetics.

3. Moral.

4. Physical.


Great importance is given to humanities, culture, art, history, philosophy, literature and religion. Idealism does not ignore physical activities for with health and fitness the pursuit of spiritual values is seriously hampered. 


পাঠ্যক্ৰমঃ

পাঠ্যক্ৰম প্ৰস্তুত কৰাৰ সময়ত আদৰ্শবাদীসকলে শিশু আৰু তেওঁৰ কাম-কাজতকৈ চিন্তা, অনুভূতি, আদৰ্শ আৰু মূল্যবোধক অধিক গুৰুত্ব দিয়ে।  তেওঁলোকৰ মতে পাঠ্যক্ৰম সমগ্ৰ মানৱতা আৰু অভিজ্ঞতাৰ সৈতে জড়িত হ’ব লাগে।  মানুহৰ কাৰ্য্যকলাপক এনেদৰে শ্ৰেণীভুক্ত কৰিব পাৰি:


১। বৌদ্ধিক

২। নান্দনিকতা

৩। নৈতিকতা

৪। শাৰীৰিক


মানৱীয়, সংস্কৃতি, শিল্প, ইতিহাস, দৰ্শন, সাহিত্য আৰু ধৰ্মক অতিশয় গুৰুত্ব দিয়া হয়।  আদৰ্শবাদে শাৰীৰিক কাৰ্য্যকলাপক আওকাণ নকৰে কাৰণ স্বাস্থ্য আৰু ফিটনেছৰ সৈতে আধ্যাত্মিক মূল্যবোধৰ পিছত লগাটো গুৰুতৰভাৱে বাধাগ্ৰস্ত হয়।  


Aims Of Education: 

idealists believe that education must help in the full evolution of mind, the emancipation of spirit, self realization and the realization of higher values of life and to train "the whole man completely and fully for manhood and not some part of man".


Self-realization or exaltation of human personality: According to idealism, man is the most beautiful creature of God his grandest work. It lays stress on the exaltation of human personality. It is self realization. The aim of education is to develop the self of the individual's higher self until realization is achieved.


Universal education: Education should be universal in nature. Education should be based on the teaching of universal truth from the standpoint of rationality of the universe.


Spiritual development:.Idealists give greater importance to spiritual values in comparison with material attainments. According to Rusk, "Education must enable mankind through its culture to enter more and more fully into the spiritual realm, and also enlarge the boundaries of spiritual realm".


Transmission & promotion of cultural heritage: Education must contribute to the development of culture, enlarging the boundaries of the spiritual realm. The child has to be introduced to his cultural heritage so as to enable him to conserve, promote and transmit it to the rising generation.


Cultivation of moral values: According to idealism, man is a moral being. The process of education must lead to the deepest spiritual insight and to the highest moral and spiritual conduct.


Development of intelligence and rationality: There are set principles working in this creation. An idealist always tries to discover and understand these principles so that on the basis of moral elements the world remains organized. Hence, education is to develop the intelligence and rationality of the child.


শিক্ষাৰ লক্ষ্যঃ

আদৰ্শবাদীসকলে বিশ্বাস কৰে যে শিক্ষাই মনৰ সম্পূৰ্ণ বিৱৰ্তন, আত্মাৰ মুক্তি, আত্ম উপলব্ধি আৰু জীৱনৰ উচ্চ মূল্যবোধৰ উপলব্ধিত সহায় কৰিব লাগিব আৰু "গোটেই মানুহক সম্পূৰ্ণৰূপে আৰু সম্পূৰ্ণৰূপে পুৰুষত্বৰ বাবে আৰু মানুহৰ কোনো অংশৰ বাবে নহয়" প্ৰশিক্ষণ দিব লাগিব।


মানৱ ব্যক্তিত্বৰ আত্ম উপলব্ধি বা উচ্চতাঃ আদৰ্শবাদ অনুসৰি মানুহ হৈছে ঈশ্বৰৰ আটাইতকৈ সুন্দৰ জীৱ তেওঁৰ আটাইতকৈ ভৱিষ্যৎ ৰচনা।  ই মানৱ ব্যক্তিত্বৰ উচ্চতাৰ ওপৰত গুৰুত্ব আৰোপ কৰে।  ই হৈছে আত্ম উপলব্ধি।  উপলব্ধি নোহোৱালৈকে ব্যক্তিৰ উচ্চ আত্মাৰ আত্মাক বিকশিত কৰাটোৱেই শিক্ষাৰ লক্ষ্য।


সাৰ্বজনীন শিক্ষাঃ শিক্ষা সাৰ্বজনীন প্ৰকৃতিৰ হ’ব লাগে।  বিশ্বব্ৰহ্মাণ্ডৰ যুক্তিবাদৰ দৃষ্টিকোণৰ পৰা সাৰ্বজনীন সত্যৰ শিক্ষাৰ ভিত্তিত শিক্ষা হ’ব লাগে।


আধ্যাত্মিক বিকাশঃ বস্তুগত প্ৰাপ্তিৰ তুলনাত আদৰ্শবাদীসকলে আধ্যাত্মিক মূল্যবোধক অধিক গুৰুত্ব দিয়ে।  ৰাস্কৰ মতে, "শিক্ষাই নিজৰ সংস্কৃতিৰ জৰিয়তে মানৱজাতিক আধ্যাত্মিক ক্ষেত্ৰখনত অধিক আৰু অধিক সম্পূৰ্ণৰূপে প্ৰৱেশ কৰিবলৈ সক্ষম কৰিব লাগিব, আৰু লগতে আধ্যাত্মিক ক্ষেত্ৰখনৰ সীমাও বৃদ্ধি কৰিব লাগিব"।


সাংস্কৃতিক ঐতিহ্যৰ সংক্ৰমণ আৰু প্ৰসাৰঃ শিক্ষাই সংস্কৃতিৰ বিকাশত অৰিহণা যোগাব লাগিব, আধ্যাত্মিক ক্ষেত্ৰৰ সীমা বৃদ্ধি কৰিব লাগিব।  শিশুটিক তেওঁৰ সাংস্কৃতিক ঐতিহ্যৰ সৈতে পৰিচয় কৰাই দিব লাগিব যাতে তেওঁ ইয়াক সংৰক্ষণ, প্ৰচাৰ আৰু উদীয়মান প্ৰজন্মলৈ প্ৰেৰণ কৰিব পাৰে।


নৈতিক মূল্যবোধৰ খেতিঃ আদৰ্শবাদৰ মতে মানুহ এটা নৈতিক সত্তা।  শিক্ষাৰ প্ৰক্ৰিয়াই গভীৰ আধ্যাত্মিক অন্তৰ্দৃষ্টি আৰু উচ্চতম নৈতিক আৰু আধ্যাত্মিক আচৰণলৈ লৈ যাব লাগিব।


বুদ্ধিমত্তা আৰু যুক্তিবাদৰ বিকাশঃ এই সৃষ্টিত নির্ধাৰিত নীতিয়ে কাম কৰি আছে। এজন আদৰ্শবাদীয়ে সদায় এই নীতিসমূহ আৱিষ্কাৰ আৰু বুজিবলৈ চেষ্টা কৰে যাতে নৈতিক উপাদানৰ ভিত্তিত পৃথিৱীখন সংগঠিত হৈ থাকে।  সেয়েহে শিক্ষা হ’ল শিশুৰ বুদ্ধিমত্তা আৰু যুক্তিবাদৰ বিকাশ।


Method of teaching and teacher: 

Idealism has not prescribed sa pecific method of teaching. According to idealism classroom is a temple of spiritual learning, a meeting place of human minds is a place for self-education. For this, no particular method has been suggested. However, the following methods have been advocated by different idealists:


1. Learning through reading.

2. Learning through lecturing.

3. Learning through discussion.

4. Learning through imitation.

5. Learning through questioning.


Education according to the idealist pattern is ideal-centred, not wholly child-centred, or subject-centred. The idealistic pattern of education grants the highest place to the educator. The teacher creates a specific environment for the educator's development. The role of teachers can be discussed as follows; 


1. The teacher personifies reality for the pupil. The pupil understands and learns about the universe through his teacher.

2. The teacher has to be a specialist in the knowledge of each one of his pupils.

3. A good teacher commands the respect of the pupils by virtue of his own high standards of behavior and conduct.

4. The teacher should be a personal friend of the individual.

5. He provides standards of imitation.



পাঠদান আৰু শিক্ষকৰ পদ্ধতিঃ 

আদৰ্শবাদে শিক্ষাদানৰ এক নিৰ্দিষ্ট পদ্ধতি নিৰ্ধাৰণ কৰা নাই।  আদৰ্শবাদৰ মতে শ্ৰেণীকোঠা আধ্যাত্মিক শিক্ষাৰ মন্দিৰ, মানুহৰ মনৰ মিলনস্থলী আত্মশিক্ষাৰ স্থান।  ইয়াৰ বাবে কোনো বিশেষ পদ্ধতিৰ পৰামৰ্শ দিয়া হোৱা নাই।  কিন্তু বিভিন্ন আদৰ্শবাদীয়ে তলত দিয়া পদ্ধতিসমূহৰ পোষকতা কৰিছে:


 ১। পঢ়াৰ জৰিয়তে শিক্ষণ

 ২। বক্তৃতাৰ জৰিয়তে শিক্ষণ

 ৩। আলোচনাৰ জৰিয়তে শিক্ষণ

 ৪। অনুকৰণৰ জৰিয়তে শিক্ষণ

 ৫। প্ৰশ্ন কৰাৰ জৰিয়তে শিক্ষণ

 

আদৰ্শবাদী আৰ্হি অনুসৰি শিক্ষা আদৰ্শকেন্দ্ৰিক, সম্পূৰ্ণ শিশুকেন্দ্ৰিক বা বিষয়কেন্দ্ৰিক নহয়।  শিক্ষাৰ আদৰ্শবাদী আৰ্হিই শিক্ষাবিদক সৰ্বোচ্চ স্থান প্ৰদান কৰে।  শিক্ষকে শিক্ষাবিদৰ বিকাশৰ বাবে এক নিৰ্দিষ্ট পৰিৱেশ সৃষ্টি কৰে।  শিক্ষকৰ ভূমিকা সমূহ তলত দিয়া ধৰণে আলোচনা কৰিব পাৰি; 


১। শিক্ষকে ছাত্ৰৰ বাবে বাস্তৱক ব্যক্তিগতকৰণ কৰে।  ছাত্ৰজনে নিজৰ গুৰুৰ জৰিয়তে বিশ্বব্ৰহ্মাণ্ডৰ বিষয়ে বুজি পায় আৰু শিকে।

২। শিক্ষকজন তেওঁৰ প্ৰতিজন ছাত্ৰ-ছাত্ৰীৰ জ্ঞানৰ বিশেষজ্ঞ হ’ব লাগিব।

৩। এজন ভাল শিক্ষকে নিজৰ উচ্চ মানদণ্ডৰ আচৰণ আৰু আচৰণৰ দ্বাৰা ছাত্ৰ-ছাত্ৰীক সন্মান আদেশ দিয়ে।

৪। শিক্ষক ব্যক্তিজনৰ ব্যক্তিগত বন্ধু হ’ব লাগে।

৫। তেওঁ অনুকৰণৰ মানদণ্ড প্ৰদান কৰে।


Conclusion: Idealism has made a significant contribution to education thought. It has given higher place to the mental and spiritual than to the physical world. It stresses religious education for character training. Idealistic philosophy provides clear and direct guidelines for the aims in education, curriculum, teacher's role and method of teaching.


উপসংহাৰঃ শিক্ষা চিন্তাধাৰাত আদৰ্শবাদে উল্লেখযোগ্য অৱদান আগবঢ়াইছে। ই ভৌতিক জগততকৈ মানসিক আৰু আধ্যাত্মিকক উচ্চ স্থান দিছে।  ইয়াত চৰিত্ৰ প্ৰশিক্ষণৰ বাবে ধৰ্মীয় শিক্ষাৰ ওপৰত গুৰুত্ব আৰোপ কৰা হৈছে। আদৰ্শবাদী দৰ্শনে শিক্ষা, পাঠ্যক্ৰম, শিক্ষকৰ ভূমিকা আৰু পাঠদান পদ্ধতিৰ লক্ষ্যসমূহৰ বাবে স্পষ্ট আৰু প্ৰত্যক্ষ নিৰ্দেশনা প্ৰদান কৰে।


Assistance: Inorder to prepare this assignment I had to take assistance from; 


 1. Internet

 2. Textbooks 

 3. Teacher


সহায়কঃ মোৰ এই প্রকল্পটি প্ৰস্তুত কৰিবলৈ মই কেইবাপ্রকাৰৰ সহায় লবলগীয়া হ’ল যেনে —


১।‌ ইন্টাৰনেট

২। পাঠ্যপুথি 

৩।‌ শিক্ষক

*****

Also Read

শিক্ষাৰ ধাৰণা প্ৰশ্নোত্তৰ 




No comments:

Post a Comment

Kindly donnot paste any SPAM link. Thank you very much for reading, Happy learning.